Perisian Antconc

Mungkin ada antara kita tertanya-tanya apa itu Antconc? Untuk pengetahuan anda, Anctconc merupakan satu perisian yang digunakan untuk melihat kekerapan penggunaan kata dan makna yang terdapat dalam teks, ucapan, ceramah atau sebagainya dengan cepat dan pantas. Dalam dapatan kajian ini, saya mengkaji tentang Hubungan Bahasa dengan Personaliti Pengguna Facebook.
Walau bagaimanapun, dalam dapatan kajian ini, saya tidak menggunakan pendekatan Anctonc untuk melihat kekerapan penggunaan kata-kata daripada responden. Sebaliknya saya hanya membuat satu rumusan bagi setiap data yang saya perolehi daripada responden seperti yang saya lakukan di atas.
Walaupun begitu, saya tetap akan menerangkan tentang cara penggunaan AntConc.

Berikut adalah langkah penggunaannya:

Langkah 1:

Memuat turun dan install perisian Antconc dari halaman http://www.antlab.sci.waseda.ac.jp/software.html

____________________________________________________________________________________________

Langkah 2:

Buka “File” antconc3.0.1.exe.

______________________________________________________________________________________________

Langkah 3:

Klik pada “file, open.”

_______________________________________________________________________________________________

Langkah 4:

Pada contoh ini, saya telah memilih fail yang bertajuk “Science and Engineering Combined.txt” dengan membuat dua kali klik pada fail tersebut. Selepas itu, fail tersebut akan muncul pada skrin di sebelah kiri.

________________________________________________________________________________________________

Langkah 5:

Dalam kes ini, saya telah memilih perkataan “derived” dengan menaip perkataan itu pada ruang yang disediakan untuk melihat kekerapan penggunaan frasa tersebut oleh responden.

_________________________________________________________________________________________________

Langkah 6:

Untuk cari perkataan itu, kita boleh menekan “enter” pada papan kekunci atau klik pada “start” yang terdapat di Antconc. Setelah itu, kita akan mengetahui kedudukan perkataan “derived” tersebut berserta jumlah kekerapan penggunaannya.

2 thoughts on “Perisian Antconc

  1. Perisian yg dinyatakan sngt membntu saya utk mencari kekerapan kata dan meambahkan pengetahuan tentang perkara diluar bidang saya. tq ye atas perkongsian maklumat

  2. Apabila kita menggunakan Perisian AntConc, kita dapat menganalisis data bahasa yang kita inginkan..Hal ini juga memudahkan kita untuk mengetahui kekerapan setiap perkataan dalam sesuatu data bahasa yang kita kaji.. =)

Leave a Reply

